شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۵۹۱
تاریخ انتشار : ۰۴ : ۱۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش دیباچه، اهدا نشان « سپنتا» در شب فیلمنامه به فیلمنامه نویسان برتر ؛ این خبری بود که « مهدی سجاده چی » رئیس شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران در نشست خبری هشتمین شب فیلمنامه مطرح کرد؛ او علت این انتخاب را اهمیت قائل شدن برای کلیت سینمای ایران نسبت به موضوع تنوع ژانر و مهیا کردن فرصت های جدید در داستان پردازی دانست .

« سجاده چی » که معمولا در بیان نظرات خود کمی کلماتش با چاشنی طنز همراه است درباره کانون فیلمنامه نویسان گفت: ما می دانیم کانون جذابی نیستیم؛ به فرض مثال ، اگر کانون بازیگران یا کارگردانان و... نشستی برگزار می کرد دوستان رسانه‌ای بیشتری برای پوشش حضور پیدا می کردند اما حقیقت ماجرا این است که فیلمنامه نویسی نه شغل جذابی است و نه خبر جذابی برای رسانه!

تندیس شب فیلمنامه با نام نشان « سپنتا » نویسنده نخستین فیلمنامه سینمای ایران اهدا می شود ! | سجاده چی: فیلمنامه نویسی نه شغل جذابی است و نه خبر جذابی برای رسانه!

 خسرو نقیبی سخنگوی شورای مرکزی این کانون هم با اشاره به اینکه در این جشن سینمایی ،10 ژانر مادر در نظر گرفته شده،تصریح کرد:  تصمیم ما بر این است که « شب فیلمنامه» را با تغییرات برگزار کنیم؛ یعنی ما ۱۰ ژانر مادر سینمایی را در نظر گرفتیم و بر اساس آن دسته بندی کردیم و در نهایت با کمی تساهل و تسامح به این نتیجه رسیدیم که سینمای ما در هفت ژانر فیلم دارد که برخی از این هفت ژانر پر تکرار و قدیمی هستند اما در برخی از ژانرها، فیلم های کمتری ساخته می شود و یا اگر فیلمی ساخته شود نسبت به آنها اقبالی نمی شود مثل فیلم های فانتزی، موزیکال و... یک ژانر دیگر با نام علمی-تخیلی هم داریم که سال گذشته اصلا فیلمی در این حوزه ساخته نشده است.

 سجاده چی درباره اعلام نرخ قیمت های فیلمنامه نویسی که همواره موضوع بحث برانگیزی است گفت: در هیچ کجای دنیا قاعده‌ای برای مشخص شدن قیمت ها وجود ندارد اما گاهی مشخص می شود که فیلمنامه نویس باید چند درصد از ساخت یک فیلم عایدش شود هدف ما هم از این کار این بود که مانع قراردادهای بسیار پایین در این حوزه شویم؛ بعضی از همکارانمان به خاطر شرایط اقتصادی و دیر به دیر کار کردن ناچار می شوند با قیمت های بسیار پایین فیلمنامه بنویسند و این تبدیل به رویه شده به طوری که تهیه کنندگان پول جزیی برای این مرحله از ساخت فیلم در نظر می گیرند برای مثال کارهای خیلی حرفه‌ای که میلیاردرها فروخته و صاحبان آن اهدای حرفه ای بودن دارند پول های کمی به فیلمنامه نویسان داده اند

در ادامه نقیبی  نامزدهای بهترین فیلم‌نامه‌ی سال را به ترتیب حروف الفبا معرفی کرد:   
بهترین فیلم‌نامه‌ ژانر درام: آستیگمات (نوشته‌ پیام کرمی و مجیدرضا مصطفوی)، بمب یک عاشقانه (نوشته‌ پیمان معادی)، چهارراه استانبول (نوشته‌ مصطفی کیایی)، شعله‌ور (نوشته‌ حمید نعمت‌الله، هادی مقدم‌دوست)، هت‌تریک (نوشته‌ رامتین لوافی)
بهترین فیلم‌نامه‌ ژانر کمدی: قانون مورفی (نوشته‌ محمدعلی حسینی، پوریا شجاعی، پویا مهدوی‌زاده)، مارموز (نوشته‌ آیدین سیارسریع)، مصادره (نوشته‌ علی‌ فرقانی)، میلیونر میامی (نوشته‌ مهیار حمیدیان، محمدصادق گلچین عارفی، محمد شهابی)

بهترین فیلم‌نامه‌ ژانر جنایی: آخرین بار کی سحر را دیدی؟ (نوشته‌ امیر عربی)، گرگ‌بازی (نوشته‌ عباس نظام‌دوست، مجید اسلامی، علی نعمت‌اللهی)، مغزهای کوچک زنگ‌زده (نوشته‌ هومن سیدی)

کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران در چهار ژانر فانتزی، اکشن، موزیکال و جنگ نیز نشان سپنتا به فیلم برگزیده اهدا خواهد کرد اما به نصاب لازم برای اعلام نامزد در این ژانرها نرسید.
هم‌چنین دو نشان سپنتا نیز به فیلم‌نامه‌ برگزیده‌ هنر و تجربه و انتخاب مردمی اهدا خواهد شد. نامزدهای بهترین فیلم‌نامه‌ هنر و تجربه به شرح زیر معرفی شدند: پاسیو  (نوشته‌ مریم بحرالعلومی)، درساژ (نوشته‌ حامد رجبی)، کوپال (نوشته‌ کاظم ملایی).
در هشتمین شب فیلم‌نامه، نخستین نشان سپنتا به شکل افتخاری به خشایار الوند فیلم‌نامه‌نویس در گذشته‌ سینمای ایران اهدا خواهد شد. هم‌چنین دو تقدیر جشن امسال از یک داستان‌نویس ایرانی که در طول سالیان در کنار سینما ایستاده و یک عضو قدیمی کانون فیلم‌نامه‌نویسان انجام خواهد شد.
هشتمین آیین شب فیلم‌نامه چهارشنبه 6 شهریور در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳